بکستر و گیاه اسرار آمیز.....

RSS

دانشمند کوچولو

سه شنبه 24 تير 1393

بکستر و گیاه اسرار آمیز.....

وجود گياهان متحرك پليد و خيالي مانند (تريفيد) ها محدود به داستان هاي علمي_ خيالي است. اين قبيل گياهان در داستان ها نقشي دارند كه متمايز انها را با جانوران مشكل مي كند. ولي جداي اين داستان زيست شناسان مدت هاست به اين نتيجه رسيده اند كه گياهان در دنياي واقعي هم نسبت به عوامل خارجي عكس العمل هايي شبيه جانوران از خود نشان مي دهند . محققي به نام كليوبكستر مدت ها روي اين پديده تحقيق كرده و به نتايج جالبي رسيده است كه در ادامه جزئيات آن را مي خوانيم.

كليوبكستر بعد از دانشمندي به نام بوز به طور مشخص پلي گراف يا دستگاه دروغ سنج را به گياهان متصل و آزمايش هاي متعدد ادعا كرد كه گياهان نه تنها به صدمه يا وجود گياهان يا جانوران صدمه ديده نزديك به خود عكس العمل نشان مي دهند . تحقيقات بكسترادامه يافت اما در سال 1975/1354 دانشمندان دانشگاه كورنل تحقيقات او را در آزمايشگاه هاي خود بازسازي كردند ولي دليلي قانع كننده در اثبات ادعاهاي او پيدا نكردند و تحقيقات ادامه يافت.

تله پاتي گياهي!

يكي از روش هاي شناخته شده پليس براي ايجاد تغيير حالت شديد در فرد ايجاد ترس ناگهاني با به خطر انداختن حيات يا سلامت اوست و بكستر كه به دليل شغلي با اين روش آشنايي داشت تصميم گرفت تهديد شديدتري به كار ببرد. تصميم گرفت برگ متصل به الكترودهاي دستگاه دروغ سنج را با اتش بسوزاند و به محض اينكه اين فكر از ذهن او گذشت و قبل از اينكه حركتي براي برداشتن كبريت يا فندك بكند عقربه گالوانومتر با يك جهش واكنش شديد گياه را نشان داد و قلم رسام پلي گراف يك منحني صعودي دندانه دار رسم كرد. بكستر كه هيچ حركتي براي سوزاندن برگ گياه نكرده بود و هيچ حادثه ديگري نيز در محوطه آزمايش رخ نداده بود دچار اين گمان شد كه گياه فكرش را خوانده است.

وقتي بكستر به اتاق ديگر رفت و با كبريت بازگشت مشاهده كرد كه منحني صعودي جديدي روي كاغذ رسام پديد آمده كه ظاهرا مربوط به حركت او براي انجام تصميم سوزاندن برگ است. با بي ميلي و اكراه شروع به تدارك براي سوزاندن برگ كرد. اين بار منحني صعودي كوچك تري مشاهده شد. او وانمود  كرد كه قصد سوزاندن برگ را دارد; ولي هيچ گونه واكنشي از طرف گياه نشان داده نشد. به نظر مي رسيد كه گياه قادر به تشخيص تصميم در مقابل تظاهر به تصميم است.

بكستر در يك لحطه احساس كرد كه بايد مردم را از كشف خود با خبر كند ولي بر احساس خود غلبه كرد و تصميم گرفت تا با ادامه دقيق تر و وسيع تر تحقيقات نخست تعيين كند كه گياه چگونه و با استفاده از كدام اندام نسبت به فكر و عمل او واكنش نشان مي دهد؟

اولين اقدام او كنترل محيط آزمايش بود و بررسي اينكه عامل ديگري در اين قضيه دخالت دارد يا نه. ايا در اين گياه خود او و دستگاه دروغ سنج چيز غير عادي وجود دارد يا آنچه اتفاق مي افتد مشاهده احساس گياه در مقابل مهرباني و خشونت اوست؟ پس از انكه آزمايشات مشابهي به وسيله همكاران بكستر روي گياهان متفاوت و با دستگاههاي مختلف انجام شد و نتايج مشابهي به وسيله همكاران بكستر روي گياهان متفاوت و با دستگاه هاي مختلف انجام شد و نتايج مشابهي بدست آمد تصميم بر اين شد كه تحقيقات گسترش پيدا كند. تحقيق با بيش از 25 نوع گياه و ميوه از جمله كاهو پياز پرتقال و موز ادامه پيدا كرد. نتيجه اين ازمايشات كه در همه موارد شبيه يكديگر بودند به نظر كشفي انفجاري در دنياي دانش به حساب مي امد و لزوم نگرشي جديد به جهان را ايجاب مي كرد. تا آن تاريخ بين دانشمندان و روانكاوان بحث بي نتيجه اي در مورد وجود ذهن عاطفه يا حواسي به غير از پنج حس ظاهري وجود داشت كه اثبات و نفي آن به نظر غيرممكن يا بسيار مشكل مي رسيد.

آخرين تحقيقات علمي آماري در اين زمينه در دهه 1930 به وسيله دكتر راين انجام شده بود كه نشان مي داد وقوع اتفاقات در محدوده درك فرا حسي انسان بيش از آن است كه بتوان آن را به تصادف محض مربوط دانست.

بكستر ابتدا تصوركرد كه چون گياه فاقد اعضاي حسي شبيه به انسان است ؛ بنابراين بايد حس ديگري دراين ارتباط دخالت داشته باشد .

و از طرفی چون چیزی شبیه به دستگاه سلسله اعصاب انسان برای گیاه متصور نشده بود ، به تدریج به این نتیجه رسید که سیستم ارتباطی گیاه یک سیستم کلی تر و فراگیر تر است. او به این فکر افتاد که احتمالا پنچ حس ظاهری انسان ممکن است سیستم اساسی تر و کامل تر ارتباطی طبیعی انسان را که وسیع تر از پنج حس ظاهری است ، به تدریج کنار زدند؛ سیستم ارتباطی کامل تری که در همه موجودات وجود داشته و دارد. آزمایشات آشکارا و به طور غیرقابل انکار نشان می داد که گیاهان فاقد چشم هستند ، ولی بهتر از ما می بینند.

 

 

وحشت ازنوع گیاهی

 

با این مشاهدات و به دست آوردن نتایج مشابه درتکرار آزمایشات که شرط علمی بودن آنهاست،بکستر تصمیم گرفت آزمایشگاه خودراتبدیل به یک مجموعه علمی مناسب کند.درآزمایشگاه جدید منحنی های واکنشی بسیاری از گونه های مختلف گیاهی تهیه شد. آزمایشات با برگ جدا شده ازگیاه وحتی با قطعه ای کوچک از یک برگ عینا به نتیجه رسید. علاوه برعکس العمل ناشی ازتحریکات اعمال شده به وسیله انسان ،گیاهان وحتی قطعات کوچک آن ،نسبت به هرنوع حادثه غیرمترقبه مانند ورود ناگهانی سگ یا حضورکسی که به نوعی بی علاقگی خودر اظاهرکرده ،واکنش نشان می دادند. دریک آزمایش که درحضور هیاتی ازدانشگاه ییل با یک گیاه ویک عنکبوت انجام شد ، هرزمان که عنکبوت تصمیم می گرفت ازمانعی که درمسیرش قرارداده شده بود ،بجهد یابگریزد قبل ازشروع حرکتش ،تصمیم اوبه وسیله جهش قلم توسط دستگاه روی کاغذ نشان داده می شد. بکستر می گوید دراین آزمایش ،تصمیم عنکبوت به وسیله گیاه درک وبه وسیله قلم پلی گراف متصل به آن روی کاغذ ترسیم می شد.

اوبه این نتیجه رسیدکه درشرایط عادی وآرام ،گیاهان ممکن است متوجه یکدیگر باشند،ولی با حضورحیوان وانسان که تحرک بیشتری دارند واحتمال دخالتشان درزندگی گیاه بیشتراست ،گیاهان توجه بیشتری به رفتار آنان نشان می دهند.

آزمایشات او نشان دادندکه چنانچه گیاه درمقابل تهدیدشدید قرارگیردیاصدمه شدیدی به آن وارد شود،سیستم دفاعی اودقیقا مشابه سیستم دفاعی انسان عمل می کند،یعنی ممکن است پس ازمدتی واکنش ومقاومت دچار بیهوشی شود یاحتی بمیرد. چنین حادثه ای زمانی اتفاق افتاد که یک روانشناس کانادایی برای مشاهده دستاوردهای بکستر به آزمایشگاه او رفت. اولین گیاه مورد آزمایش هیچ واکنشی ازحضور اونشان نداد.همچنین گیاه دوم تاپنجم .تنها گیاه ششم واکنش بسیارضعیفی ازخودنشانداد.بکستروسایل آزمایش رادوباره بررسی کردولی هیچ نقصی درآنها مشاهده نشد.اوسپس ازروان شناس کانادایی درموردکاروفعالیتهایش سوالاتی کرد. معلوم شدشغل این شخص این است که گیاهان مختلف رادرکوره برقی آزمایشگاه می سوزاند تا وزن خشک آنها رابرای یک سری آزمایش تعیین کند. حدود45 دقیقه پس ازخروج روانشناس کانادایی از آزمایشگاه ، گیاهان موردآزمایش به هوش آمده ومجددادرمقابل آزمایشات واکنش نشان دادند.

با توجه به این واقعه واین ویژگی گیاهان ،بکستردرباره سایر موجودات هم نتیجه گیری هایی کرد. به عنوان مثال می توان یک موجودزنده ،اعم از گیاه یاجانور را قبل از صدمه زدن به او،مثلا درزمان ذبح ،باقراردادن دربیهوشی مانیه تیک یا تفهیم عدم سوء نیت ،درحالتی قراردادکه واکنش ناخواسته ای ازخودنشان ندهد. اوهمچنین این اظهارنظر عجیب راکردکه میوه هاوسبزیجات ممکن است علاقه مندباشندخورده شوندوجزئی ازبدن انسان یاحیوان شوند،مشروط براینکه این عمل بانوعی انگیزه ایجاد ارتباط همراه باشد! او این احتمال راهم ازنظر دور نمی داشت که ممکن است میوه ها وسبزیجات ترجیح دهندکه باخورده شدن جزئی ازیک موجود زنده و فعال شوند تا اینکه پس از رسیدن به زمین بیفتند و بپوسند.

ادامه این مطلب را هفته بعد دنبال کنید


نظرات شما عزیزان:

درسا
ساعت21:47---30 تير 1393


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: گیاهان، ،



نوشته شده توسط فائزه در ساعت 14:31

سلاااااااااااااااااام....به وبلاگ من خوش اومدید... من از اینکه اطلاعاتم رو در اختیار شما قرار میدم خیلی خوشحالم... نظر هم یادتون نره.. کپی هم فقط با ذکر منبع...ممنون!!!!
ایمیل مدیر :


♥مچاله های مغز♥
دختر نوجوان
Virus_32
همه چی دانلود-یه دنیا دانلود
www.u.me.loxblog.com
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

آبی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشمند کوچولو و آدرس daneshmandkochak.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.:: Design Theme By : wWw.Theme-Designer.Com ::.